Niektóre ze współcześnie używanych w Choczni nazwisk (lub używanych do niedawna) były noszone we wsi już przed początkiem XVIII wieku.
Do takich nazwisk należą:
- Balon (pierwsza wzmianka w 1656 roku w metrykach chrztów)
- Bryndza (pierwsza wzmianka w 1698 roku w spisach płatników podatku kościelnego- w obrębie parafii, ale w Kaczynie, to nazwisko pojawia się w 1652 roku w metrykach małżeństw)
- Burzej (pierwsza wzmianka w 1537 roku wśród płatników podatku rogowego)
- Bylica (pierwsza wzmianka w 1681 roku w metrykach małżeństw)
- Cap/Czapik (pierwsza wzmianka w 1654 roku w metrykach małżeństw)
- Drapa (pierwsza wzmianka w 1696 roku w metrykach chrztów)
- Dziadek (pierwsza wzmianka w 1537 roku wśród płatników podatku rogowego)
- Garżel (pierwsza wzmianka w 1652 roku w metrykach małżeństw)
- Gazda (pierwsza wzmianka w 1663 roku w spisach płatników podatku kościelnego)
- Graboń (pierwsza wzmianka w 1690 roku w metrykach chrztów)
- Guzdek (pierwsza wzmianka w 1589 roku w księgach gromadzkich)
- Gzela (pierwsza wzmianka w 1680 roku w metrykach chrztów)
- Kręcioch (pierwsza wzmianka w 1657 roku w metrykach chrztów)
- Koman (pierwsza wzmianka w 1547 roku w dokumentach miasta Bochni)
- Malata (pierwsza wzmianka w 1651 roku w metrykach małżeństw)
- Nowak (pierwsza wzmianka w 1684 roku w metrykach małżeństw)
- Piątek (pierwsza wzmianka w 1695 roku w metrykach chrztów)
- Pietruszka (pierwsza wzmianka w 1670 roku w spisach płatników podatku kościelnego)
- Pindel (pierwsza wzmianka w 1658 roku w metrykach chrztów)
- Płonka (pierwsza wzmianka w 1677 roku w metrykach małżeństw)
- Ramenda (pierwsza wzmianka w 1630 roku w księgach gromadzkich)
- Ruła (pierwsza wzmianka w 1661 roku w metrykach chrztów i małżeństw)
- Strzeżoń (pierwsza wzmianka w 1673 roku w metrykach zgonów)
- Styła (pierwsza wzmianka w 1654 roku w metrykach małżeństw)
- Szymonek (pierwsza wzmianka w 1630 roku w księgach gromadzkich)
- Szczur (pierwsza wzmianka w 1582 roku w nadaniach królewskich)
- Świętek (pierwsza wzmianka w 1537 roku wśród płatników podatku rogowego)
- Twaróg (pierwsza wzmianka w 1658 roku w metrykach chrztów)
- Wątroba (pierwsza wzmianka w 1655 roku w metrykach chrztów)
- Wcisło (pierwsza wzmianka w 1656 roku w metrykach chrztów i małżeństw)
- Wider (pierwsza wzmianka w 1667 roku w spisach płatników podatku kościelnego)
- Woźniak (pierwsza wzmianka w 1670 roku w metrykach chrztów)
- Wójcik (pierwsza wzmianka w 1652 roku w metrykach małżeństw)
- Zając (pierwsza wzmianka w 1659 roku w metrykach chrztów)
- Żak (pierwsza wzmianka w 1655 roku w metrykach chrztów)
- Nazwiska zapisano w ich postaci występującej współcześnie.
- Ujęto tylko te nazwiska, które zachowały ciągłość używania w Choczni. Stąd brak w zestawieniu takich nazwisk, jak: Banaś, Bednarz, Cholewa, Cieciak, Dudzik, Kieznar, Koim, Krawczyk, Król, Kulig, Madej, Matejko, Niemiec, Pawlik, Paździor, Piegza, Rokowski, Wilk, Wróbel i Żurek, występujących przed XVIII wiekiem i współcześnie, ale nie w całym okresie czasu pomiędzy końcem XVII wieku i współczesnością.
- Nazwiska: Homel (odnotowane po raz pierwszy w Choczni w 1668 roku i w 1655 roku w Kaczynie) oraz Sordyl (pierwsza wzmianka w 1655 roku w Choczni i Kaczynie) do czasów współczesnych zachowały ciągłość jedynie w drugiej z tych miejscowości.
- Nazwisko Góralczyk, notowane sporadycznie w Kaczynie od 1662 roku, w Choczni pojawiło się dopiero w połowie XVIII wieku i przetrwało tu do czasów współczesnych.
- Osobny przypadek stanowi popularne w Choczni nazwisko Widlarz, które w tej postaci pojawiło się w Choczni po raz pierwszy w 1714 roku (stąd jego brak w zestawieniu). Ale przodkowie współczesnych Widlarzy nazywali się wcześniej zupełnie inaczej i pod tym innym nazwiskiem (nazwiskami) są notowani w dokumentach historycznych w Choczni już w 1537 roku.
- Podane daty pierwszego wystąpienia danego nazwiska różnią się w większości przypadków od tych, które podaje Ewa Widlarz w "Słowniku nazwisk mieszkańców parafii Chocznia". Wynika to z innego zakresu dokumentów historycznych, poddanych przeze mnie analizie i reinterpretacji tych zapisów w metrykach kościelnych (często słabo czytelnych), na których opierała się pani Ewa Widlarz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz