Literatura
tworzona przez chocznian z pochodzenia oraz ludzi związanych z Chocznią obejmowała szeroki przekrój gatunków literackich.
To
zarówno literatura piękna- powieści, opowiadania, nowele, sztuki sceniczne,
poezje, a nawet bajki, scenariusze filmowe, czy teksty kolęd, jak i literatura
użytkowa- publicystyka świecka i religijna, podręczniki, śpiewniki, rozprawy
naukowe i kalendarze.
Powstawała
przede wszystkim w języku polskim, ale także sporadycznie po niemiecku,
angielsku i łacinie.
Duży
wkład w „choczeńskie piśmiennictwo” włożyli nauczyciele miejscowej szkoły i
księża choczeńskiej parafii.
Najstarszym
dziełem literackim, które przez osobę jego twórcy można wiązać z Chocznią, jest
wymieniana w bibliografii Estreichera rozprawa religijna „Prodigium montis Carmeli D. Maria Magdalena de Pazzis,
miraculîs & vitae sanctitate inclarescens.”
Powstała na Uniwersytecie Jagiellońskim w 1725 roku, a jej autorem
był Jan Bylina de Leszczyny, który 3 lata później objął choczeńskie probostwo.
Kolejne
pozycje ukazały się dopiero w połowie XIX wieku.
W
1848 roku ksiądz Wojciech Grzegorzek, były wikariusz choczeński (1842-43)
opublikował na łamach Gazety Tarnowskiej recenzję powstałego w Krakowie
„Tygodnika Kościelnego”, w której polemizował
z tezami zamieszczonymi na jego łamach. Nawoływał do zachowania równowagi
pomiędzy duchem czasu, a prawdami kościoła, co pozostaje aktualne do dziś. Ksiądz
Grzegorzek był jednak przede wszystkim autorem późniejszych rozpraw naukowych,
które zostaną przedstawione w dalszej części tej notatki.
Natomiast
za pierwsze dzieło literackie, napisane przez chocznianina z urodzenia, należy
uznać podręcznik „Nowe miary i wagi” autorstwa Wojciecha Guzdka, wówczas
nauczyciela w szkole męskiej na krakowskim Kleparzu.
Literatura piękna
- powieści:
- „Panek, czyli kochanek i rywal. Prawdziwe zdarzenie spod Łysej Góry” Robert Zanibal (rękopis)
- „Zielona granica” Eugeniusz Bielenin (1925, 1930)
- „Jewess” (Żydówka) ks. Jan Guzdek (USA)
- "Symbol wolności", "Maruderzy" Józef Kręcioch
- opowiadania:
- „Hrabia Prażma, czyli kościółek św. Antoniego na górze Praszywce” Robert Zanibal (1867)
- „Dwór Adama Wacława” Robert Zanibal (1870)
- „Chłopi spod Cieszyna” Robert Zanibal (1870)
- „Ondraszek dowódca zbójów” Robert Zanibal (1872)
- "Powstanie w Czernichowie" ks. Mateusz Jeż (1895)
- „Przygody kapelana” ks. Mateusz Jeż
- „Za Ojczyznę: Obrazek na tle ostatniego powstania z r. 1863” ks. Jan Guzdek (Milwaukee 1908)
- „Pomyłka sprawiedliwości: obrazek z życia Karola Kurpińskiego według opowiadania zasłyszanego w okolicy Rydzyny” Aleksander Widlarz (1939)
- sztuki sceniczne
- „Złoty Królewicz” dramat Władysław Bielenin/Bienin (1916, wydany 1918)
- „Paź”, „Cud”, „Pokolenie” Władysław Bielenin/Bienin
- „Hallery idą” komedia Eugeniusz Bielenin (1923)
- "Brzask nad Tybrem", 'Baśniowa noc" Józef Kręcioch
- poezje
- Pamięci najukochańszej Matki” Jan Woźniak, „Rok 1914” Jan Woźniak,, „Pożegnanie” Jan Woźniak (1915), „Zwiastun Wojny” Jan Woźniak, „Na ruinach wsi polskich” Jan Woźniak, „Polska w dzisiejszym czasie” Jan Woźniak, „Modlitwa o oddalenie klęski” Jan Woźniak, "O Matko Bolesna" Jan Woźniak.
- „Bogu utajonemu” ks. Mateusz Jeż (1923), „Do Chrystusa Króla i do nowej Polski” ks. Mateusz Jeż (1928), „Pamięci Karoliny Kózkównej” ks. Mateusz Jeż (1928), „Stolico Święta” ks. Mateusz Jeż (1929), „Ku czci Chrystusa Króla” ks. Mateusz Jeż (1929), „Odwiedzajmy boskiego więźnia miłości” ks. Mateusz Jeż (1930), „Chwała Ci Maryjo” ks. Mateusz Jeż (1930), „Do nowej Polski” ks. Mateusz Jeż (1933), „Nieznajomemu Bogu” ks. Mateusz Jeż (1935), „Ku czci św. Józefa” ks. Mateusz Jeż (1937), „Sursum Corda!” ks. Mateusz Jeż (1937)
- "Jaskry i bazie" Józef Kręcioch
- ks. Jan Guzdek
- Tomasz Widlarz („Lutnia Szkolna” 1930)
- Janina Podlodowska.
- teksty pieśni
- „Pieśń związków katolickich młodzieży polskiej” ks. Mateusz Jeż (1925)
- „Nie było miejsca dla ciebie” ks. Mateusz Jeż (1932)
- teksty modlitw
- "Przed najświętszym sakramentem" ks. Mateusz Jeż (1931)
- scenariusze filmowe
- Konkurs „Światowida”- Eugeniusz Bielenin (współautor 1935)
- wspomnienia:
- ks. Wojciech Grzegorzek (rękopis po łacinie)
- Antoni Styła (rękopis)
- „Z włóczęgi po szerokim świecie. Zapiski z lata 1914-1920” Eugeniusz Bielenin (1928)
- Józef Sępek („Robotnicy piszą. Pamiętniki robotników” 1938)
- „Śmierć i wygnanie, czyli wojenny pamiętnik sołtysa wierszem” Władysław Świętek (1947)
- bajki, legendy
- „Skąd Wielkopolska ma pszczoły” Aleksander Widlarz (1939)
- Opowieści Jura Korzennego (zachowane w późniejszych wspomnieniach Ryszarda Woźniaka)
- szkice literackie
- „Kuba Niedojda c.k. murga” Władysław Bielenin/Bienin (1933)
Literatura użytkowa:
- rozprawy naukowe z dziedziny filologii:
- „O użyciu wyrazu animus u T.M. Plauta” Jan Guzdek (1887)
- „O znaczeniu wychowawczem piśmiennictwa greckiego” Jan Guzdek (1893)
- „Niektóre opowieści i wiersze o Grunwaldzie w XV i XVI wieku” Henryk Osuchowski (1905)
- rozprawy naukowe z dziedziny historii:
- "Zarys historii wojennej 7-go Pułku Artylerii Polowej" Władysław Ryłko (1929)
- ”Vorgeschite des Kreises Schieratz” Rudolf Weinert (1940)
- „Z dziejów wsi polskiej” Józef Putek (1946)
- rozprawy naukowe z dziedziny etnografii:
- "Obyczaje Słowian" Wojciech Cap (1863/64)
- „Księstwa Cieszyńskiego powieści, osobliwości, lud i jego obyczaje, śpiewy” Robert Zanibal (rękopis- częściowo wydany w 1931 roku)
- rozprawy naukowe z dziedziny biologii:
- „Botanischer Ausflug in das Tatra-Gebirge” ks. Wojciech Grzegorzek (1853)
- „Flora von Tarnow in Galizien” ks. Wojciech Grzegorzek (1853)
- „Übersicht der bis jetzt in der Sandezer Gregend West-Galiziens gesammelten Dipteren“ ks. Wojciech Grzegorzek (1873)
- „Neue Pilzmücken aus der Sandezer Gegend“ ks. Wojciech Grzegorzek (1876)
- „Beiträge zur Vegetationskunde der Tatra” ks. Wojciech Grzegorzek
- rozprawy naukowe z dziedziny teologii:
- „Prodigium montis Carmeli D. Maria Magdalena de Pazzis, miraculîs & vitae sanctitate inclarescens.” Jan Bylina de Leszczyny (1725)
- „Dogmat niepokalanego poczęcia NMP” ks. Wojciech Grzegorzek (1855)
- „Czy piekło istnieje?: filozoficzno-apologetyczna rozprawa” ks. Jan Guzdek (Chicago 1920)
- „W religii katolickiej prawda i siła” ks. Mateusz Jeż (1923)
- podręczniki
- „Nowe miary i wagi” Wojciech Guzdek (1875)
- „Rozmowy niemieckie dla uczniów rzemieślniczych” Wojciech Guzdek (1891)
- "Elementarz dla dzieci jąkających się" - Wojciech Guzek (około 1903)
- „Nauka wiary katolickiej” ks. Mateusz Jeż (1906)
- przewodniki
- „Miejski park doktora Jordana w Krakowie” Wojciech Guzdek (współautor 1894)
- śpiewniki
- „Zbiór pieśni kościelnych dla użytku młodzieży szkolnej” Adam Ryłko (1906)
- „Śpiewnik Narodowy” Władysław Jeziorski
- „Śpiewnik wojenny dla młodzieży polskiej” Władysław Jeziorski
- „Śpiewnik Żołnierski z dodatkiem melodyi” Władysław Jeziorski (1915)
- „Nowy śpiewnik polski 1914-1917” Władysław Jeziorski (1917)
- „Śpiewnik asemicki” ks. Mateusz Jeż (1924)
- „Śpiewnika żołnierskiego Korpusu X” Władysław Jeziorski (Przemyśl 1926)
- „Męka i śmierć Pana Jezusa w pieśni” ks. Mateusz Jeż (1932)
- „Boże Narodzenie w pieśni” ks. Mateusz Jeż (1933)
- kalendarze
- „Kalendarz ludowy na rok 1920” Władysław Jeziorski (1919)
- „Kalendarz strażacki” Anastazy Bielenin (1934)
- księgi pamiątkowe
- „Księga Pamiątkowa Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Żeńskiej w Choczni” Anna Zrazik (rękopis 1927)
- publicystyka historyczno- społeczna:
- „Pierwsze występy polityczne włościaństwa polskiego 1848-1861” Józef Putek (1934)
- "Mroki średniowiecza” Józef Putek (1935)
- „Pod brzemieniem starodawnego militaryzmu” Józef Putek (1936)
- „O zbójnickich zamkach, heretyckich zborach i oświęcimskiej Jerozolimie” Józef Putek (1938)
- publicystyka społeczno- polityczna
- Eugeniusz Bielenin "Piast"
- Stanisław Ciejek "Orędownik powiatu mogilskiego"
- Józef Czapik "Czas”, „Kurjer Lwowski”, „Krakus”, „Wieniec”
- Józef Dąbrowski "Przyjaciel Ludu"
- Marian Dąbrowski "Ilustrowany Kuryer Codzienny"
- Józef Putek „Chłopski Sztandar”, „Przyjaciel Ludu”, „Wyzwolenie” Józef Putek
- Adam Ruliński teksty przemówień okolicznościowych wójtów choczeńskich
- Antoni Styła „Wyzwolenie”, „Kurjer Lwowski”
- Tomasz Szczur "Przyjaciel Ludu"
- Stanisław Ścigalski "Piast"
- Wawrzyniec Świętek "Przyjaciel Ludu"
- Władysław Świętek "Wyzwolenie"
- Piotr Widlarz "Związek Chłopski"
- „Walka o wolność sumienia w Polsce” Józef Putek (1920)
- „Kler pod pręgierzem Sejmu” Józef Putek (1920)
- „Konkordat czy rozdział Kościoła od państwa” Józef Putek (1925)
- „Obywatelskie prawo zgromadzeń według ustawy o zgromadzeniach z 11 marca 1932r.” Józef Putek (1932)
- „Bałagan biurokratyczny i śmierć samorządu: głos w sprawie naprawy podstaw organizacji gminy wiejskiej” Józef Putek (1936)
- "Samorząd czy aparat biurokratyczny: głos w sprawie naprawy podstaw organizacji gminy wiejskiej” Józef Putek (1936)
- „Przeżytek rosyjski w Polsce: obraz gmin zbiorowych w powiatach bialskim, wadowickim i żywieckim” Józef Putek (1936)
- „Wódka i propinacja wrogiem odbudowy człowieka: polskie prawo przeciwalkoholowe” Józef Putek (1947)
- publicystyka pozostała:
- ks. Wojciech Grzegorzek "Gazeta Tarnowska" (1848)
- Piotr Dunin "Przyjaciel domowy" (1860)
- ks. Mateusz Jeż "Jutrzenka" (1900)
- Józef Czapik "Śpiew kościelny" (1906)
- Henryk Osuchowski "Echo znad Prutu" (1906)
- Anna Zrazik „Przewodnik Młodzieży Żeńskiej” (1927)
- „Historyia naturalna na 3cią i 4tą klasę” Jan Widlarz (1880)
- „O telegrafie” Jan Widlarz (1880)
- „Czy ludzie będą mieli kiedy raj na ziemi ?” ks. Mateusz Jeż (1897)
- „Skąd się bierze niedowiarstwo między katolikami?” ks. Mateusz Jeż (1900)
- „Tajemnice żydowskie” ks. Mateusz Jeż (1898)
- „Uwagi o sprawie organistowskiej” Józef Czapik (1902)
- „Uwagi o śpiewie i muzyce kościelnej” Józef Czapik (1902)
- „Nie zostawiajmy go samego” – dla księży i kleryków ks. Mateusz Jeż (1929)
- „Bądźmy misjonarzami” – dla księży i kleryków ks. Mateusz Jeż (1930)
- „Egzorty do młodzieży szkolnej” ks. Mateusz Jeż (1932)
- „Ruchomy kurs oświatowy” Aleksander Widlarz (1938 „Oświata pozaszkolna”)
- „Jak pracuję na kursie wieczorowym w środowisku folwarcznym” Aleksander Widlarz (1938 „Oświata pozaszkolna”)
- „Jak budowaliśmy chodnik przez wieś” Antoni Widlarz (1939)
- „Pomyłka sprawiedliwości: obrazek z życia Karola Kurpińskiego” Aleksander Widlarz (1939)
- „Druhna przykładem w życiu codziennym” Matylda Widlarz (1939)
Władysław Bielenin jest autorem kilkunastu sztuk scenicznych, sam byłem mocno tym zaskoczony podczas mojego researchu w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
OdpowiedzUsuńZresztą Anastazy Bielenin (młodszy) też jest w katalogu.
OdpowiedzUsuńEugeniusz Bielenin to także i "Wieści"
OdpowiedzUsuńBrakuje jeszcze starszej córki Władysława - Janiny Podlodwskiej ;)
OdpowiedzUsuńWszystko się zgadza, z tym że "Wieści" w przypadku Eugeniusza Bielenina i poezje Janiny Podlodowskiej to okres po 1947, którym się w tej notatce nie zajmowałem.
UsuńJanina Podlodowska miała swój debiut literacki jeszcze przed wojną.
UsuńMail dotarł? :)
Nie wiedziałem o tym- w takim razie uzupełniam.
UsuńZa mail dziękuję.
Dodano opracowanie historyczne Władysława Ryłko.
OdpowiedzUsuń