piątek, 8 września 2017

Uroki życia sąsiedzkiego- wspomnienia Ryszarda Woźniaka

Kolejny fragment wspomnień chocznianina Ryszarda Woźniaka, udostępniony do publikacji dzięki uprzejmości jego syna Krzysztofa.

UROKI ŻYCIA SĄSIEDZKIEGO

Najbliższymi naszymi sąsiadami była, jak już wspominałem, rodzina Fajfrów, która miała odegrać ważką rolę w naszym życiu. Głową rodu był imć Jan Fajfer, wielce szacowny, postawny i zażywny jegomość, z obliczem przyozdobionym sumiastymi, rudymi wąsami à la Franciszek Józef [1], które stale z lubością podkręcał. Człek był światowy i bywały, o nieco filozoficznym podejściu do życia - o czym mogliśmy się nieraz przekonać. Ponieważ był w Ameryce, dużo zatem widział i słyszał, a często i z namaszczeniem wypowiadane słowa: niksfajn [2] budziły lęk boży i znamionowały jego eksperiencję [3] i znajomość świata.
Nie rozstawał się nigdy z fajką; pykał ją z powagą i z należytym skupieniem. Z fajki owej unosił się gryzący i smrodliwy dym, będący produktem spalania mocno podejrzanych ingrediencji [4] (prawdopodobnie liści wiśni i kasztanowca tudzież innych dodatków uszlachetniających). Poczciwiec ten miał zwyczaj żegnać się nabożnie przed każdym wyjściem w pole - co było wielce chwalebne z jego strony.
Wsadziwszy do ust nieodłączną faję ruszał rączym truchtem opatrywać swe zagony. Po obejściu kilku poletek zatrzymywał się nad jednym z nich, spozierał w skupieniu w niebo, po czym głośno, by wszyscy w pobliżu mogli usłyszeć, wypowiadał te słowa:
- Jak Pan Bóg da deszcz, to my zjemy groch, a jak nie - to go sobie zje sam!
Przyglądający się temu przytomni zaśmiewali się do rozpuku, a dobrotliwy Stwórca zdumiewał się zapewne, słysząc te osobliwe i pełne filozofii verba veritatis [5]
O małżonce naszego fajczarza, Katarzynie Fajfrowej, powszechnie w okolicy zwanej Fajferką, można powiedzieć, że była skrzętną, zapobiegliwą i pracowitą gospodynią, a przy tym osobą – jak to się na wsi mawiało - bardzo honorową, czyli po prostu z gestem. Przede wszystkim wszakże nie dała sobie w kaszę dmuchać, co zwłaszcza objawiało się faktem, iż permanentnie wadziła się ze swoją imienniczką i zagorzałą antagonistką zarazem, babką Katarzyną.
Dochodziło do tego, iż obie zajadłe przeciwniczki stawały do walki wręcz, z której wychodziła zwycięsko ta, która większą kępkę włosów wyrwała z głowy rywalki. Bywało wszakże, iż stosowały inne metody rozgrywek między sobą. Po zażartej i wrzaskliwej kłótni, kiedy temperamenty obu rozsierdzonych niewiast rozpalały się do białości, odwracały się do siebie plecami, zadzierały kiecki i wypinały gołe tyłki, uzupełniając te ważkie argumenty soczystymi wiązankami inwektyw z bogatego skądinąd repertuaru, którego nie powstydziłby się nawet doświadczony wilk morski.
Barwne i krwiste te scenki zawsze ściągały grupki miejscowych gapiów, którzy mieli niebywałą frajdę, oglądając wzajemne dobieranie się do kłaków przyprawione pikantnym sosem ludowej łaciny. Największym jednak aplauzem cieszyła się owa osobliwa forma striptizu, którego obie antagonistki były niewątpliwymi prekursorkami [6] w powiecie - nie zapominajmy, że były to lata trzydzieste.
Z nami, czyli z rodziną Woźniaków, ich życie sąsiedzkie układało się poprawnie. Mogło się, rzecz jasna, zdarzyć jakieś drobne nieporozumienie, lecz większych powodów do swarów nigdy nie było. Brało się to stąd, że nasi rodzice byli łagodnego usposobienia, nieskorego do pieniactw czy wywoływania awantur.
Państwo Fajfrowie, prócz sąsiedzkich zalet odznaczali się dużą pobożnością. Być może dlatego Bozia w swej łaskawości obdarzyła ich mnogim potomstwem, którego było dokładnie tyle, ilu apostołów, czyli dwanaścioro. Nie dziwota więc, że w tej licznej trzódce od rana dały się słyszeć rozgłośne okrzyki i pohukiwania; nie obywało się bez połajanek, a nawet rękoczynów, co zresztą nie budziło niczyjego zdziwienia.
Przypominam sobie, że onego czasu Fajfry wpadły na genialny pomysł, by dać w kość sąsiadom. Ponieważ przez ich łąkę najczęściej przebiegali Józek, Pietrek, Frania i Tenia (a i nam też to się zdarzało), powbijali w ziemię całą masę ostrych kołków. Sposób okazał się bardzo skuteczny - nie raz przebiliśmy na nich nogę, bowiem w trawie nie było ich widać, a biegało się przecież boso. Satysfakcja wszelako była krótkotrwała, bowiem kołki były natychmiast usuwane. Oczywiście nieprzyjaciel ani myślał dawać za wygraną i przeciągał w innym miejscu drut kolczasty i w ten oto sposób „zawody” trwały nadal, bo i jednym, i drugim nie brakło konceptu.
Dla odmiany Fajfrowe kurczęta właziły do dziadkowego ogródka, niszcząc w nim jarzyny i kwiatki. Frania przeganiała nieproszonych gości, a robiła to tak skutecznie, że któreś z nich, snadź solidniej oberwawszy, wyzionęło ducha. Fajferka, nie mogąc tego zdzierżyć, postanowiła pomścić śmierć swego pupila. Zaczaiła się na przechodzącą koło ich domu morderczynię, chwyciła ją za włosy i zaczęła prać po głowie (Frani, nie swojej) zezwłokiem owego kurczęcia. Miało to być aktem odwetu, przyniosło jednak dalsze zaostrzenie i tak już napiętych stosunków sąsiedzkich.
Dodać tu trzeba, że opisywane przypadki wcale nie należały do odosobnionych, wręcz przeciwnie – historie takie zdarzały się dosyć często i należały do folkloru ówczesnej wsi, a wynikały ze specyficznych warunków życia gromady siedzącej nieraz na dwóch poletkach i mieszkającej na tzw. kupie.
Byłbym niewdzięcznikiem, gdybym nie wspomniał o drugich sąsiadach, Komanach, która to rodzina w licznym gronie zamieszkiwała w domu vis-à-vis. Ojcem owej familii był imć Jan Koman, osoba czcigodna i wielce nabożna. Miewał on w zwyczaju - szczególnie w okresie zwiastującym nadejście wiosny - robić obchód swojego ogródka, w którym rosły ziemniaki i kapusta. Wyszedłszy z domu, skwapliwie i z lubością wystawiał swą wychudłą postać na słońce, by ogrzać ją od ciepłych już wiosennych promyków. Spacerując po ścieżce, po obu stronach której wyzierały nieśmiało pierwsze źdźbła zielonej trawy, wypatrywał czegoś z uwagą. Kiedy dojrzał wreszcie przedmiot swych poszukiwań, twarz rozjaśniała mu się uśmiechem i wykrzykiwał z radością:
- O cholubka beskijo! Kwiotecek!
Okazywało się, że to żółty kwiat mlecza był powodem botanicznych wzruszeń owego męża, który tym sposobem dawał nam niewzruszoną pewność, że wiosna zawitała do nas na dobre.
Jegomość ten, prócz tego, że był miłośnikiem kwiatów i wiosny, odznaczał się także inną, nieco mniej chwalebną cechą: należał do grona najgorliwszych czcicieli Bachusa. Nie nastręczało to, jak wiemy, zbytnich trudności (pominąwszy chroniczny brak dytków [7]), albowiem świątynia tego bożka znajdowała się tuż za miedzą, a ściślej - za gościńcem.
Godnym podkreślenia przy tym jest fakt, że wielce religijny, jako się rzekło, Koman, kiedy tylko w pobliskim kościele ozwała się sygnaturka [8] na „Anioł Pański”, śpiesznie wychodził przed karczmę, klękał nabożnie i z bogobojną miną walił się w piersi, aż dudniło. Po tej modlitwie, wyraźnie pokrzepiony na duchu tudzież z czystym najwidoczniej sumieniem, podnosił się z klęczek i co rychlej wracał do knajpy, by suszyć wytrwale któregoś już z rzędu śpocka [9].
Tymczasem w domach, gdzie bieda wyzierała z każdego kąta, siedziały zgnębione i zaharowane żony, otoczone gromadą głodnych dzieciaków i truchlały na samą myśl, ile dzisiaj przepije ich pan i władca i jaką zrobi burdę, gdy wreszcie późną nocą przywlecze się do chałupy.
Pewnego razu, gdy babcia Bandołowa odważyła się późnym wieczorem pójść do gospody, aby wyciągnąć z niej nieźle już ubzdryngolonego dziadka, powitał ją radosny chórek pijackich głosów. Rozczulony jej przybyciem Koman zawołał:
- Kumoska [10], nie martw sie o dziecka! Niech se ugryzom kamienia na gościńcu! Siednij se, wypij i zjedz co - tyle twojego!
O drugim, a czasem trzecim pianiu kogutów [11] dokumentnie ożarty [12] już Koman przyłaził wreszcie do domu i wrzeszczał:
- Szczury - do dziury!
Na to hasło stadko wylękłych dzieci wraz z matką pierzchało na pole, a czcigodny pan Jan, wyrzuciwszy uprzednio kołyskę z płaczącym dzieckiem do stajni, by mu nie przeszkadzało, odmawiał pobożnie i z namaszczeniem pacierz, po czym zasypiał snem sprawiedliwego.
Natomiast jeden z jego najwytrwalszych kompanów od kieliszka, stary Dąbrowski, znalazłszy się przed swoim domem, walił w drzwi pięścią, aż trzeszczało i wołał stentorowym [13] głosem:
- Jo był, jes i bede!
Dziś pozostały po nich wspomnienia - miał zatem po części rację ów krzepki staruszek mówiąc te słowa - rzeczywiście jest nadal wśród nas....
Połowica pana Jana, czyli po prostu Komanka, pewnie z uwagi na dopust Boży w osobie swego męża, była niewiastą nader zgryźliwą i dokuczliwą, szczególnie dla nas, dzieci. Przed jej argusowymi oczyma [14] nic się nie ukryło – potrafiła wyszpiegować nawet najdrobniejsze nasze grzeszki, a wtedy biada temu, kto się jej nawinął pod rękę. Traktowała nas jak absolutne malum neccesarium [15] – jeżeli jeszcze nic nie zbroiliśmy, to na pewno zbroimy.
Obiektywnie rzecz ujmując miała trochę racji, choć przeważnie przyczyny jej złości były od nas niezależne. Akurat ci sąsiedzi bowiem mieli koło domu duże nieogrodzone pole, na którym rosły ziemniaki, groch, kapusta, etc. Nasze kury bardzo lubiły tam grzebać, czego z kolei bardzo nie lubiła Komanowa. Wytropiwszy taki występek indyczyła się srodze, wołając:
- Gdzie idzies, ty k... roskryncono! – i waliła w kury czym popadło, nie raz uszkadzając ich cielesną powłokę. Widząc to my odgrywaliśmy się na ich kurczętach, które z kolei wchodziły do naszego ogródka.
Do galerii osobliwszych postaci w sąsiedztwie należeli trzej synowie owego nietuzinkowego stadła. Po Jaśku, który przebywał wtedy we Francji, najstarszym z nich był Wojtek, chłop roztropny i bywały, noszący się z godnością i powagą. Będąc przekonany o swej wyższości w każdej pracy - w polu, w obejściu czy przy młócce w stodole (w czym uważał się za niedościgniony wzór), pogardliwie się uśmiechał i jednym słowem potrafił skonfundować [16] mniej wprawnego ciutroka [17], który odważył się mu partnerować we wspólnej robocie.
Drugi z nich, Władek, burzył się przeciw supremacji [18] starszego brata i na tym tle dochodziło między nimi do częstych zwad i swarów, w których jednak zawsze górą był Wojtek, mądrala i filozof. Mimo to młodszy Władek nie uznawał tej braterskiej powagi, sam uważając się za autorytet, szczególnie w sprawach wojskowych, gdyż jako jedyny z rodu osiągnął sukcesy na niwie Marsa. Nosił też na pamiątkę odznakę strzelca wyborowego i gdy przyszło do rozpraw o przewagach militarnych nawet sam Wojtek, rad nierad, musiał pogodzić się z jego wyższością.
Najmłodszy z tej trójki, Szymek, nie mógł pochwalić się takimi osiągnięciami życiowymi jak jego starsi bracia, zapisał się za to w wioskowej historii jako największy oryginał, w czym przyćmił zdecydowanie wszystkich swych krewniaków. Jemu i jego wyczynom tedy poświęcam najwięcej miejsca.
W przeciwieństwie do pozostałych młodych Komanów, odznaczał się on pogodną wesołością i rzekłbym nawet swoistym romantyzmem, okraszonym sielankowymi przyśpiewkami o doli swej wieśniaczej, poszumie wierzb rosnących na ich Komanim brzegu i plusku szemrzącej opodal rzeczki.
Tenże Szymek na przykład, długo potrafił się zachwycać darem bożym, jaki wydała nasza matka ziemia. Bywało, że gdy przechodził dróżką „wpodle” ziemniaków (tą samą, którą chadzał jego bogobojny rodziciel), spozierał w niebo, po którym żeglowały strzępiaste chmurki, po czym kierował pieściwe spojrzenie do czapki, gdzie spoczywał spory glon czarnego, razowego chleba. Wyjmował go, uśmiechał się do swego bogactwa i urwawszy nabożnie kawałek, chował go na powrót. Taki był Szymek - prosty, skromny, lecz jakże umiejący wydobyć piękno ze swojego, nielekkiego przecież, życia.
Do kobiet odnosił się z rezerwą i trzymał się na dystans, uważając (nie bez racji zresztą), że mogą go przywieść do grzechu. Pewnego dnia, gdy odbywała się potańcówka w karczmie, Szymek przyglądał się z zaciekawieniem, ale i z godnością, pląsającym parom. Kiedy jedna z rozochoconych tanecznic dla żartu pociągnęła go za rękę, zapraszając w ten sposób do wspólnej zabawy, chłopak począł się stanowczo opierać, wreszcie wyrwał się jej z oburzeniem, podkreślając swą dezaprobatę słowami:
- Ale kułwa zazałto!(Szymek nie wymawiał „r”).
O ile z natury był człowiekiem gołębiego serca i za kilka papierosówlub miskę strawy (byle sporą) mógł narąbać drew czy nanosić wody z rzeki, o tyle - zwłaszcza, gdy wąs zaczął mu się sypać - nie znosił tyranii ojca. Pewnego dnia stary Koman musiał mu zdrowo zaleźć za skórę, bo Szymek doprowadzony do furii wytrzaskał szyby w oknach, czym wprawił wszystkich w osłupienie. Badania lekarskie dowiodły, że nie jest niebezpieczny dla otoczenia, jedynie w przystępie gniewu może okazać się groźny.
Po tym wyczynie zaczęto patrzeć na Szymka z podziwem i, rzec by można, z pewnym respektem. On zaś, byle tylko mógł się najeść się do syta (zacierek [19] lub ziemniaków) i od czasu do czasu uśmiechnąć do pajdy razowca w swej czapczynie, stawał się znów łagodny, kochający świat i przyrodę.
Chętnie zaglądał do sąsiadów na pogawędki. I chociaż, jako się rzekło, nie mógł się równać ze starszymi braćmi, to kiedy rozmowa schodziła na tematy polityczne (co bywa ulubionym zajęciem naszych rodaków), Szymek nie tylko zabierał głos w dyskusji, ba! starał się podsuwać nowatorskie zgoła rozwiązania spraw wagi państwowej, o czym się jeszcze przekonamy.
W przypadkach, kiedy dochodziło do sąsiedzkich rękoczynów, dla mnie i moich rówieśników najciekawsze było jedno: kto komu dołoży. Sporo emocji na przykład budziło pytanie, kto tym razem będzie górą: kulawy i kłótliwy Luzarowski czy też mrukliwy mąż ciotki Matyldy, a nasz wujek, Franek Zajger? Choć może i niektórzy chcieliby inaczej, rzecz jasna z utarczek tych zawsze wychodził zwycięsko ten ostatni, który będąc wysokim i silnym chłopiskiem, nie dawał żadnych szans chuderlawemu kuternodze.
Pewnego razu Luzarowski, odkrywszy, iż zły sąsiad wypasa mu trawę koło stodoły i zaorywuje miedzę, zaczął napastować Zajgra i, podskakując zapalczywie na zdrowej nodze, wygrażał, że wybije mu zęby. Zrazu rozzłoszczony dryblas tylko opędzał się od niego, niczym od uprzykrzonej muchy, na nic się to jednak zdało, bowiem rozzuchwalony „Luzar” jął coraz agresywniej skakać tamtemu do oczu i wymachiwać rękami.
Rzecz działa się nad urwiskiem, przy stromym brzegu Choczenki i wkrótce, jak zwykle w takich przypadkach, ściągnęła grupkę gapiów, wśród której pierwsze miejsca zajęły takie urwipołcie jak my. Rozległy się żarty i śmiechy, bo i widok był zgoła komiczny: kurduplowaty [20] kulas miotał się przed dwumetrowym osiłkiem, niczym ratlerek przed bernardynem. Niektórzy jednak zaczęli podkpiwać z milkliwego drągala i zachęcać Luzarowskiego, by mu wlał. Aliści w pewnej chwili miara cierpliwości „kitu od Woźniaczku” – jak Zajgra, jako zięcia Woźniaków, nazywał mieszkający opodal Jurkosz Korzenny – się przebrała. Porwał rozemocjonowanego antagonistę za barchatki [21] i bez specjalnego wysiłku rzucił jak workiem pod brzeg.
Niefortunny napastnik przekoziołkował po pochyłości na łeb, na szyję i nie oparł się aż w zaroślach nadbrzeżnych. W pierwszej chwili nie bardzo wiedział co się z nim stało; kiedy wreszcie oprzytomniał, skonstatował z przerażeniem, że brak mu protezy. Łażąc na czworakach i zionąc wymyślnymi obelgami, kaleka zaczął szukać brakującej nogi, co mu się po dłuższej chwili udało. W poczuciu sromotnej klęski wygramolił się wreszcie na górę i wśród śmiechów gawiedzi chyłkiem pokuśtykał do domu. Będąc już w drzwiach rzucił jeszcze parę przekleństw pod adresem Zajgra i pogroził mu pięścią. Od tego momentu jednak trzymał się z dala od swego pogromcy. Wolał z bezpiecznej odległości toczyć pojedynki słowne – przynajmniej w nich miał nad tamtym przewagę.
Zwyczajem od dawna przyjętym i w Choczni kultywowanym było chodzenie po wsi, od domu do domu, ludzi chorych, ułomnych i kalek, nie mających środków do życia ani dachu nad głową. Jako, że podówczas nie istniała taka zdobycz socjalna, jaką jest renta inwalidzka, nieszczęśliwcy ci mogli się tylko odwołać ad misericordiam [22] swych bliźnich. Niepisaną zaś powinnością społeczności wioskowej było udzielanie im wsparcia, na miarę swych (skromnych zazwyczaj) możliwości.
Zapamiętałem jedną taką osobę, o imieniu Walerka. Była chorą nerwowo kobietą, co w konfliktowych sytuacjach lub sporach (o co zresztą nie było trudno) objawiało się wzmożoną agresywnością czy zgoła napadami szału.
Tłem jej choroby była zawiedziona miłość. Znalazło to zresztą wyraz w jej dewiacjach psychicznych, towarzyszących tej problematyce. A ponieważ nieszczęście ludzkie często bywa pożywką dla kpin i naigrawań - urządzano kosztem biedaczki różne żarty i kawały, których finał bywał nader żałosny.
Zdarzyło się to wtedy, gdy była ona „na utrzymaniu” u Fajfrów. Mój najmłodszy stryj, Janek Woźniak, był (notabene wzorem starszych braci) kawalarzem co się zowie, uwielbiającym wręcz płatać psie figle. Dobranego kompana do takich psikusów znalazł był w osobie Tadka Fajfra; jako obiekt swych żartów obaj dowcipnisie obrali sobie właśnie nieszczęsną Walerkę.
Wykorzystując nieobecność Fajfrów-rodziców zaczęli się do niej zalecać i prawić komplementy, chwaląc jej urodę oraz wdzięki. Bestie tak przekonywująco przewracali oczami, wzdychali i zapewniali o swym uczuciu, że zdumiona Walerka z czasem sama święcie uwierzyła, iż jest przedmiotem ich adoracji. Była uszczęśliwiona: krygowała się i wdzięczyła, zapominając o bożym świecie. Wówczas dwójka epuzerów [23] twardo postawiła sprawę: pani ich serc musi wybrać jednego z nich. Nieoczekiwany embarras de richesse [24] wprawił starą pannę w nie lada zakłopotanie - zupełnie nie wiedziała co zrobić. Widząc to jeden z „zalotników” posunął się w tej tragifarsie tak dalece, że ją pocałował i poprosił o rękę. Roztkliwiona Walerka, przejęta i zauroczona romantyczną sceną, zgodziła się od razu. Zaraz jednak jęła się frasować o suknię ślubną i welon - przecież nie mogła iść do ślubu w swym starym ubraniu. Ale i na to znalazła się szybko rada: zmyślny Tadek wyszukał w szafie znoszoną suknię matki, z białej firanki zaimprowizował coś, co przy sporej dozie dobrej woli mogło udawać welon, i w ten oto sposób przystroił pannę młodą do ceremonii.
Na to weszła niespodzianie Fajferka. Ujrzawszy co się wyrabia, rozsierdziła się srodze i nasobaczyła [25] całemu towarzystwu od ostatnich, przy czym najwięcej oberwało się Bogu ducha winnej Walerce. Widząc, że sytuacja staje się kryminogenna [26], dwa lekkoduchy przezornie dały nogę, a niedoszła oblubienica dostała zupełnego fioła i z furią zaczęła tłuc wszystko, co jej w rękę wpadło. Nikt nie mógł jej ujarzmić - darła się wniebogłosy i siała spustoszenie wokół siebie. Wreszcie ktoś skoczył po Franka Dąbrowskiego, znanego osiłka w okolicy. Dopiero on (acz z wielkim trudem) zdołał unieszkodliwić nieszczęsną amantkę. Ponieważ w przystępie szału wrzeszczała nadal - zagrożono jej, że przyprowadzą księdza. Usłyszawszy to, Walerka zakrzyczała przeraźliwie:
- Nie boje sie księdza! Nie boje sie Dąbrowskiego!!!
Od tego czasu, jeżeli ktoś chciał zadokumentować swą odwagę, powtarzał to Walerczyne wyznanie, które i dziś przytaczane jest w podobnych okolicznościach.





[1] Franciszek Józef I (1830-1916), cesarz austriacki od 1848, syn arcyksięcia Franciszka Karola i księżniczki Zofii z Wittelsbachów. Gruntownie wykształcony, uzdolniony filologicznie. 2 XII 1848 w Ołomuńcu objął rządy w monarchii. Stłumił rewolucję w Austrii w 1848 i powstanie węgierskie w 1849. W wyniku klęski w wojnie z Piemontem i Francją w 1859 wydał w roku następnym tzw. dyplom październikowy, a w 1861 patent lutowy. Akty te skierowały państwo na drogę reform. Utworzony został parlament, tzw. Rada Państwa, a krajom Korony nadano autonomię. W 1867 powołano monarchię dualistyczną Austro-Węgry, a Franciszek Józef I został królem Węgier. Wziął udział w zjeździe berlińskim (1872) w stulecie I rozbioru Polski. W 1906 przeprowadził zmianę ordynacji wyborczej, w oparciu o którą w następnym roku odbyły się wybory powszechne. Zmarł 21 XI 1916 w Wiedniu. Z przekonania konserwatysta i autokrata, głęboko wierzył w wyjątkową dziejową rolę Habsburgów i boskie pochodzenie władzy cesarskiej. Nierozwiązane za jego panowania sprawy wewnętrzne doprowadziły do upadku Austro-Węgier wkrótce po jego śmierci. Charakterystyczną ozdobą twarzy Franciszka Józefa były sumiaste, podkręcane do góry wąsy oraz bokobrody.
[2] niksfajn (jid. z niem. nichts fein) - nic dobrego.
[3] eksperiencja (z łac.) - doświadczenie, znajomość rzeczy, biegłość w czymś.
[4] ingrediencje (z łac.) - składniki mieszaniny; domieszki.
[5] verba veritatis (łac.) - słowa prawdy.
[6] prekursor (z łac.) - człowiek, który w jakiejś dziedzinie wyprzedza innych, zapowiada nowy kierunek, okres itp., wnosi nowe wartości; poprzednik, zwiastun.
[7] dytki, dydki, dutki (region. z niem. düttchen – szeląg, grosz) – żart. pieniądze.
[8] sygnaturka (z łac.) - mały dzwon kościelny umieszczony zwykle w wieżyczce nad prezbiterium.
[9] śpocek (region.)- pół kwaterki wódki
[10] kumoska (właśc. kumoszka) – tu: sąsiadka
[11] pierwsze, drugie, trzecie pianie kogutów – północ, brzask, świt.
[12] ożarty, łożarty (region.) – pijany, nietrzeźwy.
[13] stentorowy głos (od imienia Stentor - herold z „Iliady”, słynny z potężnego głosu) - głos bardzo silny, donośny.
[14] argusowe oczy (Argus - w mit. gr. stuoki, wiecznie czuwający potwór)– czujny, podejrzliwy wzrok, przed którym nic się nie ukryje.
[15] malum neccesarium (łac.) – zło konieczne.
[16] skonfundować (z łac.) – wprawić kogoś w konfuzję, zakłopotanie, zbić z tropu, zawstydzić, speszyć.
[17] ciutrok (region.) – kiepski fachowiec, fuszer, partacz.
[18] supremacja (z łac.) – tu: wyższość, przewaga, dominowanie nad kimś.
[19] zacierki - potrawa z drobnych klusek gotowanych na mleku albo na wodzie.
[20] kurduplowaty (im. od rzecz. kurdupel – z fr. coeur de peuple, dosł.: serce ludu; przydomek nadany Napoleonowi) – pog. człowiek niski, niepokaźny.
[21] za barchatki (region. barchet – barchan, gruba flanela) – pot. za wszarz, za kołnierz.
[22] ad misericordiam (łac.) - do miłosierdzia.
[23] epuzer (z fr.) - kandydat do małżeństwa; konkurent.
[24] embarras de richesse (fr.) - kłopotybogactwa.
[25] nasobaczyć (z ros.) - ordynarnie komuś nawymyślać.
[26] kryminogenny (z łac.+ gr.) - będący przyczyną przestępstwa, rodzący przestępstwo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz