W dniach od 18 listopada do 6 grudnia 1947 roku na polecenie starosty wadowickiego Mieczysława Borka przeprowadzona została inspekcja zarządu gminnego w Choczni.
Kontrolerami byli: Stanisław Wiśnicki i Władysława Śmieszek.
Sprawozdanie z tej inspekcji przynosi oprócz opisu pewnych niedociągnięć także szereg danych statystycznych i informacji na temat Choczni.
- ogólne dane statystyczne
Na terenie Choczni zamieszkiwało 3206 ludzi w 525 domach.
W Choczni znajdowały się: 2 szkoły powszechne (siedmio- i czteroklasowa z 463 uczniami w sumie), kościół, agencja pocztowa, przystanek kolejowy, 2 sklepy Spółdzielni Samopomocy Chłopskiej i 5 prywatnych oraz spółdzielnia mleczarska (w stanie organizacji).
Działały: Gminny Związek Samopomocy Chłopskiej, Koło Młodzieży "Wici" i Stronnictwo Ludowe.
- organizacja gminy
Zastępca- Kazimierz Szczur
Członkowie prezydium: Tomasz Szczur, Władysław Świętek, Antoni Romańczyk
Członkowie rady: Józef Malata, Henryk Kot, Klemens Guzdek, Franciszek Ramenda, Jan Malata, Tadeusz Nowak, Władysław Wcisło, Michał Stuglik, Antoni Widlarz, Kacper Legut, Józef Guzdek
Wójt: Władysław Babiński (od 1 czerwca 1947 roku)
Zastępca: Leon Bąk
Ławnicy: Józef Piegza, Bolesław Zając, Karol Wider
Gminna Rada Narodowa posiadała trzy stałe komisje: Kontroli Społecznej, Scaleniową i Oświatową.
Oprócz tego działał Komitet Elektryfikacyjny, który w 75% przeprowadził elektryfikację gminy, a pierwsze dostawy energii elektrycznej były przewidziane na grudzień 1947 roku.
Od 15 lutego 1947 odbyło się: 8 posiedzeń GRN, 1 posiedzenie prezydium i 5 posiedzeń zarządu.
Stwierdzono, że były sekretarz gminy Józef Góra spisując protokoły opuszczał niektóre uchwały. Przyczyną tego było przemęczenie i stwierdzona przez lekarza choroba byłego sekretarza, wymagająca zmiany charakteru pracy.
Personel biura stanowili:
- Maria Drapa, pełniąca obowiązki sekretarza, prowadziła dział ogólnoorganizacyjny, finansowy i gospodarki gminnej,
- Klemens Guzdek, prowadzący dział III, referat wojskowy i zaświadczenia,
- Delfina Gazda, prowadząca dział administracyjny, Urząd Stanu Cywilnego i ewidencję ludności,
- Jan Bylica, woźny.
Biuro gminne posiadało poczekalnię i trzy kancelarie, wystarczające do normalnego urzędowania.
Minusem był brak kasy ogniotrwałej.
Na 559 spraw biuro załatwiło 494, wydało ponadto 928 zaświadczeń, 63 świadectwa przynależności gminnej, 84 świadectwa moralności, 1380 świadectw pochodzenia zwierząt.
W 1947 roku zameldowano 193 osoby, a wymeldowano z Choczni 227 osób.
Ewidencja poborowych i koni prowadzona była w sposób prawidłowy.
- kasa
- podatki, bilans, księgowość
Wymiar podatku gruntowego za 1947 rok wynosił 3054520 zł- część zainkasowano w gotówce, część w naturze (zbożu), do zainkasowania pozostało ponad 450000 zł.
Podatek od nieruchomości wynosił 12050 zł i nie został jeszcze wcale ściągnięty.
Zaległość z tytułu podatku elektryfikacyjnego wynosiła niespełna 640000 zł.
Wydatki i wpływy były zbilansowane, dochody zgodne z planem.
Księgowość była prowadzona chaotycznie przez byłego sekretarza Górę, a od czasu przejęcia jej przez Marię Drapa zgodnie z przepisami.
Stwierdzono niezgodność z przepisami w wypłacaniu diet i kosztów podróży służbowych oraz nieuzasadnione pokrycie kosztów leczenia w szpitalu matki byłego wójta.
- majątek gminny
- drogi
- zdrowotność
W gminie zamieszkiwały dwie akuszerki, a z braku ośrodka zdrowia ludność korzystała z opieki zdrowotnej w Wadowicach.
Na terenie Choczni znajdowały się 162 studnie z wodą zdatną do picia, nowych nie budowano z powodu prowadzonej komasacji gruntów.
- opieka społeczna
- bezpieczeństwo publiczne
We wsi znajdowała się murowana remiza ze sprzętem przeciwpożarowym, ale w znacznym stopniu zniszczonym.
Gminę obsługiwał posterunek Milicji Obywatelskiej w Wadowicach.
Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej (ORMO) nie zorganizowano.
- rolnictwo
Ogólnie stwierdzono "dość silną żywotność" Gminnej Rady Narodowej i zarządu.
Obecny wójt i przeszkoleni pracownicy dawali dobrą rękojmię prowadzenia gminy i wyprowadzenia z chaosu, który powstał w czasie urzędowania poprzedniego sekretarza, co wszakże spowodowane było stanem jego zdrowia.
5 stycznia 1948 do zarządu gminnego wysłano pismo z Wydziału Powiatowego w Wadowicach z zaleceniami pokontrolnymi.
Zarządzono w nim:
- ożywienie działalności Komisji Kontroli Społecznej,
- bardziej szczegółowe prowadzenie ksiąg uchwał i protokołów posiedzeń,
- usprawnienie prowadzenia ewidencji ludności,
- przystąpienie do energicznego ściągania zaległości podatkowych i skorygować mylnie wyliczone kwoty,
- zwracać większą uwagę na odprowadzanie kwot podatkowych do kasy gminnej,
- natychmiast wysłać nakazy płatnicze na podatek od nieruchomości za 1947 rok i wymierzyć podatek od lokali,
- ściągnąć bezpodstawnie zapłacone koszty leczenia matki byłego wójta,
- wypłacać diety i koszty podróży zgodnie z przepisami,
- zorganizować straż pożarną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz